روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

 

وقتی صحبت از ظروف و وسایل چوبی آشپزخانه می شود، ظروف چوبی بیشترین محبوبیت را دارند. محصولات چوبی جلوه ای روستیک و زیبا به فضای آشپزخانه می بخشند وغالبا این کالاهای دست ساز با کیفیت بالا نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.

ظروف چوبی دارای خاصیت ضد باکتری طبیعی بوده و از مواد غذایی در برابر باکتری ها، میکروب ها و کپک محافظت می کنند. اما از آنجا که این وسایل از چوب واقعی ساخته شده اند، سطح و نوع مراقبت مورد نیاز آن ها با سایر لوازم آشپزخانه متفاوت است.

ظروف چوبی اگر به درستی مراقبت شوند می توانند برای مدت طولانی دوام داشته باشند. در ادامه مقاله راهنمای چگونگی مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه را بررسی خواهیم کرد تا برای مدت طولانی ظاهر آن ها خوب و جدید باشد.

روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

فهرست مطالب

نکات و روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

قرار ندادن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی

بزرگترین ممنوعیت استفاده از وسایل آشپزخانه چوبی این است که هرگز آن ها را در ماشین ظرفشویی تمیز نکنید.

گرما، مواد شوینده و آب شدید باعث می شود که وسایل چوبی در کمترین زمان دچار تاب شوند و یا ترک و شکاف ایجاد کنند. بنابراین همیشه آن ها را طبق دستورالعمل زیر با دست بشویید.

دستورالعمل شست و شو ظروف چوبی

شستن ظروف بلافاصله بعد از استفاده با آب گرم و صابون

برای تمیز کردن ظروف چوبی خود کافی است آن ها را زیر آب گرم با صابون ملایم بشویید. اگر می خواهید مطمئن شوید که تمامی ذرات باقی مانده مواد غذایی شسته می شوند، از اسفنج نرم استفاده کنید.

پاک کردن رطوبت اضافی ظروف با حوله

پس از شستن آب اضافی ظروف خود را با حوله تمیز دست پاک کنید. اینکار از رطوبت بیش از حد چوب جلوگیری می کند که در دراز مدت باعث انبساط چوب و تسریع در ترک خوردگی می شود.

مطلب پیشنهادی:
دلایلی که ساعت دیواری چوبی هرگز از مد نمی افتد
خشک شدن کامل ظروف در هوا

پس از شستن و خشک کردن وسایل چوبی خود، آن ها را همان لحظه جمع آوری نکنید. اجازه دهید مدتی در معرض هوا بوده تا خشک شوند. در غیر اینصورت قطرات آب داخل شکاف های چوب به طور کامل خشک نخواهند شد و با گذشت زمان می توانند باعث ایجاد ترک شوند.

بنابراین قبل از اینکه وسایل چوبی خود را سر جای مناسب خود قرار دهید، مطمئن شوید کاملا خشک شده اند.

نکته: بعد از صرف غذا گاهی وسوسه انگیز است که بگذارید ظروف چوبی مدت طولانی خیس بخورند. این کار برای ظروف چوبی توصیه نمیشود و باعث ترک خوردگی ظروف شده و اجازه می دهد ذرات غذا به ترک های ریز نفوذ کنند.

روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

مالش روغن های طبیعی و معدنی روی ظروف

برای درخشش و حفظ زیبایی ظروف چوبی، هرماه حدود یک یا دو بار آن ها را با روغن طبیعی مالش دهید. این روغن های بی خطر به سرعت توسط چوب خیس می شوند و به ظروف کمک می کنند تا آب را بهتر دفع کرده و نشاط طبیعی خود را حفظ کند. بنابراین وقت بگذارید و هر چند وقت یکبار به قاشق ها، تخته های کار، کاسه چوبی و … خود یک روغن معدنی خوب بمالید.

نقاط زبر ایجاد شده را سمباده بکشید

گاهی اوقات به خصوص در ظروف چوبی که مدت هاست استفاده می شوند، ممکن است نقاط خشن ایجاد شده باشد. با سمباده زدن نقاط خشن و سپس زدن روغن روی آن جلوه ظرف شما دوباره زیبا و جدید می شود.

لکه زدایی

مواد غذایی رنگارنگ ممکن است گاهی تخته سرو و یا سایر ظروف چوبی شما را لکه دار کنند. اما نگران نباشید روش هایی برای از بین بردن این لکه ها وجود دارد. یک استراتژی این است که بلافاصله ظرف را با آب گرم و صابون شسته تا لکه را پاک کنید.

مطلب پیشنهادی:
استفاده از ظروف چوبی در ماکروویو

برای لکه های پر رنگ تر، می توانید از نصف لیمو و جوش شیرین استفاده کنید و آن ها را روی لکه ها بمالید و سپس بشویید. بسایری از لکه ها با گذشت زمان و تمیز کردن مداوم خود به خود ازبین می روند.

از بین بردن بو ناخوشایند ایجاد شده در ظروف چوبی

اگر متوجه شدید که لوازم چوبی مانند تخته های برش بو ناخوشایندی می دهند، روش های مختلفی برای خلاص شدن از آن ها وجود دارد.

یک روش اینکه یک تکه یا نصف لیمو را روی سطح تخته برش مالیده و بگذارید خشک شود. همچنین می توانید جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کرده، خمیر حاصل را روی سطح مالیده و قبل از شست و شو بگذارید خشک شود.

مالش با سرکه سفید نیز روش کاربردی دیگری است.

روش های مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه

در متن بالا نکات و روش های نگهداری از ظروف چوبی آشپزخانه را مطالعه کردید. با بهره گیری از این روش ها ظروف شما تا مدت طولانی دوام خواهند داشت و زیبایی خود را حفظ می کنند.

مجموعه تولیدی هوگر ارائه دهنده انواع اکسسوری چوبی و ظروف چوبی بهداشتی و قابل شست و شو می باشد.

افزودن دیدگاه