مزایا استفاده از قاشق چوبی در پختن غذا

مزایا استفاده از قاشق چوبی در پختن غذا

 

بسیاری از افراد برای پخت و پز انواع غذا از قاشق های چوبی استفاده می کنند. قاشق های چوبی علاوه بر ظاهر زیبا سطوح نچسب قابلمه و تابه را نخراشیده و در درجه حرارت بالا نیز ذوب نخواهند شد. اما برای بسیاری این سوال پیش می آید که آیا استفاده از قاشق های چوبی برای سلامتی مضر است؟

در ادامه این مقاله افزون بر پاسخ به این سوال هر آنچه که لازم است در خصوص استفاده از قاشق چوبی بدانید را بررسی خواهیم کرد.

مزایا استفاده از قاشق چوبی در پختن غذا

فهرست مطالب

مزایای استفاده از قاشق چوبی

با مراجعه به هر فروشگاه لوازم آشپزخانه گزینه های بیشماری از جمله پلاستیک، فولاد ضد زنگ، چوب، سیلیکون و …. برای انتخاب جنس قاشق آشپزی وجود دارد. اما چه چیزی باعث می شود که قاشق چوبی را انتخاب کنید؟

قاشق چوبی به پنج دلیل اصلی از سایر مواد بهتر است:

عدم آسیب به ظروف آشپزخانه:

قاشق های چوبی روی سطح نچسب را نخراشیده و به ظروف آسیب نمیرسانند. این مسئله مخصوصا برای غذاهایی که به هم زدن زیاد نیاز دارند، بیشتر صادق است.

نارسانا بودن:

قاشق های چوبی رسانا نیستند، به این معناست که گرما را از ظرف بیرون نمیکشند و دست شما را نمی سوزانند. این مطلب در خصوص ظروف سرو چوبی که در منازل و رستوران ها استفاده می شود نیز صادق است.

استحکام بالا:

قاشق ها و انواع ظروف چوبی دارای استحکام بالایی هستند؛ بنابراین در هم زدن انواع خورش ها و یا بهم زدن خمیر های چسبناک بهترین گزینه خواهند بود.

مقاومت در برابر حرارت

قاشق های چوبی در برابر حرارت مقاوم هستند بنابراین در هنگام هم زدن انواع غذا و یا قرار گرفتن در مجاورت قابلمه ذوب نمیشوند.

البته این بدان معنا نیست که آنها نمیسوزند، اما حتی قاشق های چوبی با تکه های سوخته نیز قابل استفاده هستند. آنها همچنین در اثر گرما مثل انواع قاشق ها و ظروف پلاستیکی مواد شیمیایی آزاد نمی کنند.

مطلب پیشنهادی:
انواع چوب مناسب برای ساخت ظروف چوبی

بی خطر بودن در ترکیب با مواد غذایی

قاشق های چوبی از نظر دستورالعمل، بی خطر هستند. برخی از ظروف فلزی می توانند با غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و لیمو واکنش نشان دهند.

قاشق های چوبی بر طعم و مزه غذا تاثیر نذاشته و بعید است با مواد غذایی واکنش نشان دهند.

آیا قاشق های چوبی بهداشتی هستند؟

قاشق های چوبی همانند سایر ظروف چوبی، برای چندین دهه و حتی قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند. با مرور زمان و از دهه 1990 به بعد آن ها با پلاستیک های ارزان تر و فولاد ضد زنگ جایگزین شدند. با این حال تحقیقات نشان می دهد که قاشق های چوبی در آشپزخانه از نظر سلامتی بی خطر ترین گزینه هستند.

چوب بافت متخلخلی داشته و ممکن است روغن ها و مایعات موجود در مواد غذایی را جذب کند. با این حال مطالعات نشان می دهد که مایعات و باکتری ها پس از شستن چوب با آب و صابون به سطح باز نمیگردند و همچنین تکثیر نشده و در نهایت می میرند.

بنابراین بهترین روش برای از بین باکتری ها از روی سطوح چوبی شستن آن ها پس از پخت  پز با آب و صابون می باشد.

مراقبت از قاشق های چوبی

نحوه مراقبت از قاشق های چوبی

اگر تصمیم دارید که از قاشق های چوبی در مجموعه ظروف خود استفاده کنید، حتما چوب های سخت و متراکم را انتخاب کنید.

برای شستن قاشق ها از ماشین ظرف شویی استفاده نکرده و بوسیله شستن دستی با آب داغ و مواد شوینده ملایم آن ها را محافظت کنید.

پس از شست و شو، آب آن ها را با حوله نرم گرفته و اجازه دهید مدتی در هوای آزاد خشک شوند.

مالش قاشق ها با روغن معدنی و طبیعی گام دیگری است که لازم است ماهی یکبار برای حفاظت از آن ها بردارید.

در متن بالا مزایا و روش های مراقبت از قاشق های چوبی را بیان کردیم، که یکی از محبوب ترین المان ها در تمامی آشپزخانه ها هستند،

مطلب پیشنهادی:
مزایای داشتن میز جلو مبلی چوبی

مجموعه تولیدی هوگر ارائه دهنده انواع اکسسوری چوبی اعم از شمعدان و ظروف چوبی بهداشتی و قابل شست و شو می باشد.

افزودن دیدگاه