محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

چوب ماده ای است که به دلیل ساختارش در صنایع مختلف به گار گرفته می شود. از جمله کاربردهای چوب می توان به ساخت تیرها و ستون ها، روکش، تخته سه لا، تخته فیبر و کاغذ اشاره کرد. برخی از محصولات اولیه تولید شده مانند تیرها و ستون ها مستقیما مورد استفاده قرار می گیرند. اما بسیاری از آن ها مواد میانی را تشکیل می دهند که با پردازش بیشتر به محصولات ثانویه مانند مبلمان، سازه های ساختمان، ظروف و آلات موسیقی تبدیل می شوند.

در ادامه این مقاله قصد داریم محصولات چوبی و کاربرد آن در صنایع مختلف را بررسی کنیم تا اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

فهرست مطالب

محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

چوب گرد

از چوب با ساختار گرد برای الوارهای معدن، پشتیبانی خطوط تلگراف و تلفن، ستون بندی مناطق مختلف، نرده ها و …. استفاده می شود. به عنوان یک قاعده محصولات چوب گرد با لایه ای محافظ پوشانده می شوند. پوست روی چوب برداشته شده و سپس لایه رویی تراشیده شده تا پستی و بلندی های روی سطح اصلاح شوند. سپس به اندازه های مورد نیاز برش داده شده و مواد شیمیایی نگه دارنده بر روی سطح و از طریق ایجاد سوراخ هایی به لایه های درونی اضافه می شوند.

چوب اره شده یا الوار چوبی

اصلی ترین محصول چوب، چوب اره شده است. الوار چوبی در واقع به قطعات چوبی با ضخامت بیش از حدود 10 سانتی متر گفته می شود که مناسب برای ساخت و ساز های سنگین است. یکی دیگر از کاربرد های مهم الوارهای چوبی در ساخت راه آهن است اگرچه در صنایع مختلف دیگری همچون کف پوش و پارکت نیز کارآیی دارند.

محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

 

چوب ونیر (روکش چوبی)

ونیر ورقه ای نازک از چوب با ضخامت یکنواخت است که طی یک برش چرخی (چرخاندن چوب روی تیغه در عمل لایه برداری) یا اره (تولید شده با اره مخروطی مخصوص)، ایجاد شده اند. بیش از 90 درصد کل روکش ها بصورت اراه ای برش خورده اند اما قطعات چوبی مورد استفاده برای مبلمان، لوازم تزئینی مانند ظروف چوبی و …  بصورت قطعه قطعه شده ایجاد شده اند.

مطلب پیشنهادی:
موارد استفاده از انواع مختلف سینی سرو

از چوب ونیر عمدتا برای ایجاد تخته سه لا و مبلمان استفاده می شود اما در اسباب بازی ها، ظروف مختلف و سایر لوازم دکوری نیز به کار می رود. ورق های روکش بویژه ورق های تزئینی بسیار ارزشمند تر از چوب گرد و الوار چوبی هستند.

محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

Plywood (تخته سه لا) و Laminated wood (چوب روکش شده)

تخته سه لا و چوب لمینت هر دو از لایه هایی از چوب چسبیده بهم ساخته شده اند. تفاوت اصلی آن ها در این است که در تخته سه لا لایه ها بصورت متناوب کنار هم قرار می گیرند اما در چوب لمینت موازی هم هستند.

تخته سه لا به صورت صفحات تخت و صفحات منحنی شکل ساخته می شود. از صفحات منحنی در صنایع کشتیرانی، ساخت مبلمان و سایر محصولات استفاده می شود.

چوب لمینت معمولا با توجه کاربردش در اندازه ها و شکل های مختلف، با استفاده از چسباندن موازی تخته های الوار ساخته می شود. از چوب لمینت می توان برای ساخت محصولات بزرگی که ساخت آن ها با چوب جامد غیر ممکن است استفاده کرد؛ چرا که چوب لمینت به دلیل نازکی نسبی می تواند بدون ایجاد ترک خوردگی نقایص را بر طرف کرده و شکل بگیرد. بنابراین از چوب لمینت می توان در صنایع مختلفی همچون مبلمان سازی، نرده ها، تیرهای سقفی و … استفاده کرد.

کاغذ و خمیر کاغذ

چوب منبع اصلی تولید خمیر کاغذ و کاغذ می باشد. فرآیند تولید خمیر کاغذ به سه صورت مکانیکی، شیمیایی و نیمه شیمیایی صورت می گیرد که در هر سه آن ها الیاف های چوبی بصورت خمیری درآمده و در صنعت تولید کاغذ مورد استفاده قرار می گیرند.

تخته فیبر

تخته فیبر یکی از فرآورده های مرکب چوب است که برای ساخت آن از الیاف های چوبی استفاده می شود. برای ساخت تخته فیبر می توان از بقایا چوب استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:
بهترین جا ادویه ای که باید روی پیشخوان خود نگهداری کنید

تولید تخته فیبر شامل ایجاد قطعات چوبی کوچک، خمیر پاشی، تشکیل ورقه، ایجاد فشار و سپس شکل دادن به آن است. تخته فیبر را می توان به شکل های مختلفی برش داد و کاربردهای زیادی از جمله مبلمان، روکش، کابینت سازی و … دارد.

محصولات اولیه چوب و کاربرد آن در صنایع مختلف

در متن بالا محصولات اولیه چوبی که در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند را توضیح داده و بررسی کردیم.

مجموعه تولیدی هوگر آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه تولید انواع محصولات چوبی تزئینی از جمله ظروف چوبی، اکسسوری چوبی و روشنایی چوبی می باشد.

افزودن دیدگاه