معایب استفاده از ظروف چوبی بامبو

معایب استفاده از ظروف چوبی بامبو

 

بامبو یا چوب؟ آیا بامبو پایدار است؟ آیا ظروف آشپزخانه بامبو برای آشپزی بی خطر است؟ این سوالات ممکن است برای خیلی از شما در هنگام خرید ظروف آشپزخانه پیش آمده باشد.

در بسیاری از فروشگاه ها می توانید تخته سرو  بامبو، کاسه ها، قاشق های پخت و پز و سایر لوازم آشپزخانه بامیو را پیدا کنید. جدا از وسایل آشپزخانه از بامبو در ساخت لوازم دیگری همچون نرده، کف پوش و … نیز استفاده می شود. در این مقاله به تمامی ابهامات و سوالات شما در خصوص استفاده از بامبو برای ساخت  ظروف چوبی   پاسخ خواهیم داد.

معایب استفاده از ظروف چوبی بامبو

فهرست مطالب

دلایل محبوبیت بامبو در ساخت ظروف چوبی

بامبو یکی از گیاهان با رشد سریع در جهان است، بنابراین یک منبع طبیعی تمام نشدنی است. هر سه تا هفت سال می توان بامبو را برداشت کرد؛ درحالیکه چوب هر 30 تا 50 سال قابل برداشت است. بنابراین می توان مقدار زیادی بامبو را جمع آوری کرده و آن را به انواع محصولات تبدیل کرد. همچنین نیاز نیست بامبو پس از قطع شدن دوباره کاشته شود، چراکه این گیاه خود به خود رشد خواهد کرد. افزون براین بامبو نیاز به مراقبت چندانی نداشته و در خاک فقیر و بدون کود نیز رشد می کند. این گیاه به دلیل سختی که دارد می تواند با درختان جنگلی رقابت کرده و در تصفیه هوا نیز مفید است.

معایب استفاده از ظروف چوبی بامبو

با وجود این موارد آیا بامیو برای ساخت ظروف چوبی ایمن است؟ در ادامه به آن می پردازیم.

اثر حمل و نقل محیطی چوب بامبو

بیشترین مقدار چوب بامبو در فروشگاه ها از چین تامین می شود که از نظر زیست محیطی معایب زیادی دارد. انتقال محصولات نهایی معمولا با حمل و نقل دریایی انجام می شود که به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای و بخارهای خروجی بسیار مضراست. این مسئله یکی از مهمترین دلایل برای عدم انتخاب ظروف آشپرخانه بامبو است.

مطلب پیشنهادی:
انتخاب چوب مناسب برای انواع شلف و اکسسوری در حمام

آیا بامبو برای ساخت ظروف چوبی آشپزخانه ایمن است؟

ظروف آشپزخانه بامبو برخلاف ظروف چوبی آشپزخانه، می توانند حاوی ماده مضر ملامین باشند. مطالعات نشان می دهد وسایل آشپزخانه پایدار 100درصد بامبو همیشه از 100درصد بامبو تشکیل نمی شوند. چون بامبو درخت نیست و نوعی چمن توخالی است. به دلیل ساختار آن نمیتوان یک قطعه جامد از ساقه بامبو جداکرده و آن را به محصولات جامد بامبو تبدیل کرد.

روش های ساخت ظروف چوبی از بامبو

دو روش برای ساخت محصولات از بامبو وجود دارد:

بامبو چند لایه و چسب دار:

درحالیکه وسایل آشپزخانه چوبی مانند قاشق چوبی، پیش دستی چوبی  و … از یک تکه چوب جامد ساخته می شوند، اکثر وسایل آشپزخانه بامبو از یک تکه ساخته نشده، بلکه از نوارهای متعدد بامبو ساخته می شوند.

ساقه های بامبو به قطعات تقسیم می شوند، کربونیزه شده و سپس بهم چسبانده می شوند. این فرآیند نیاز به انرژی، گرما و چسب مصنوعی زیادی دارد.

کامپوزیت بامبو و خطر ملامین:

نوعی از چوب بامبو فرآوری شده، کامپوزیت بامبو است. این ماده از الیاف بامبو ساخته شده است که بوسیله کربونیزه شدن( بخارپاشی تحت فشار زیاد)، جوشانده، خشک شده و بصورت پودر در آمده و اختیاری رنگ می شوند. در مرحله بعدی می توان الیاف را در انواع قالبها با استفاده از چسب (عمدتا مصنوعی) بهم فشار داد. سپس رزین ملامین اضافه می شود تا الیاف پودر شده بامبو بهتر به هم بچسبند و ظروف آشپزخانه قوی تر شوند. رزین ملامین از ملامین و فرمالدئید ساخته شده است که هردو موادی سمی هستند. وقتی ظروف آشپزخانه در معرض گرما قرار بگیرند این ماده مضر آزاد می شود.

ظروف چوبی آشپزخانه از آنجایی که از یک تکه چوب ساخته می شوند؛ برای ایجاد آنها از هیچگونه چسبی استفاده نمی شود.

معایب استفاده از ظروف چوبی بامبو

قابلیت بازیافت وسایل چوبی آشپزخانه در مقابل بامبو

ادعا می شود ظروف آشپزخانه بامبو قابل بازیافت هستند. در اکثر موارد این ادعا پوچ است چراکه اکثرظروف آشپزخانه ساخته شده از کامپوزیت، بامبو لمینت و بامبو حاوی چسب مصنوعی و ملاکین هستند. بنابراین بازیافت اکثر ظروف بامبو تنها با سوزاندن صورت میگیرد.

مطلب پیشنهادی:
ایده های استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی

ظروف چوبی آشپزخانه به دلیل یک تکه بودن و ساخته شدن از مواد طبیعی قابلیت بازیافت و تجدید پذیری خواهند داشت.

در متن بالا مزایا و معایب استفاده از ظروف چوبی بامبو را مطالعه کردید. ظروف بامبو با وجود داشتن قیمتی ارزان نسبت به چوب محلی، از لحاظ سلامتی توصیه نمی شوند.

مجموعه تولیدی هوگر خدمت رسان شما عزیزان در زمینه ساخت انواع ظروف چوبی  و اکسسوری چوبی با طرح دلخواه می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

افزودن دیدگاه