معرفی انواع چوب مناسب برای ساخت مبلمان

انواع چوب

انواع مختلف چوب برای مبلمان ( چه چوب سخت و چه چوب نرم) در بازار موجود است. هر نوع از نظر رنگ، تراکم، بافت و … با ویژگی های مختلفی همراه است.

انتخاب چوب مناسب برای مبلمان بسیار اهمیت دارد، چراکه به شما کمک می کند تا قیمت دقیق محصول خود را تعیین کنید. همچنین برای بازسازی، فروش مجدد و یا دور ریختن مبلمان، یک فاکتور تعیین کننده خواهد بود.

اگرچه می توان از هر نوع چوبی برای ساخت مبلمان استفاده کرد، اما توجه کنید که چوب ها از نظر استحکام و کیفیت با یکدیگر برابر نیستند. به همین دلیل شما باید در گزینش خود دقت کافی داشته باشید.

در ادامه این مقاله سعی داریم با معرفی انواع چوب و بررسی کیفیت آن ها، به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع چوب

فهرست مطالب

انواع چوب

سختی یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص چوب مورد استفاده در مبلمان می باشد. برخلاف تصور عمومی، چوب سخت لزوما در مقایسه با چوب نرم، سخت بشمار نمی آید.

از نظر گیاه شناسی چوب سخت از درختان گلدار ناشی می شود درحالیکه چوب نرم از درختان مخروطی است. از چوب سخت و چوب نرم برای موارد مختلفی از اهداف ساختاری گرفته تا تزئینی، استفاده می شود. در ادامه هر کدام را جداگانه معرفی خواهیم کرد.

چوب سخت

چوب سخت از گیاهان گلدان یا آنژیوسپرمها مانند افرا، بلوط و گردو حاصل می شود. این درختان سالانه برگهای خود را از دست می دهند ( درختان برگریز یا با برگهای پهن ). این درختان به آرامی رشد کرده و به همین دلیل الیاف چوب سخت و متراکم خواهد شد.

یک واقعیت جالب در مورد چوب سخت این است که برخی از انواع آن ها نمی توانند در آب شناور شوند. به عنوان مثال چوب آهن سیاه سخت ترین و سنگین ترین چوبی است که در آب فرو می رود.

مطلب پیشنهادی:
موارد مهم قبل از چیدمان دکوراسیون منزل

خواص چوب سخت

چوب سخت در مقایسه با چوب نرم به آرامی رشد می کند. بنابراین چوب سخت نسبتا گران است. با این حال موارد استثنایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال صمغ، چوب سختی است که قیمتی قابل مقایسه با اکثر انواع چوب نرم دارد.

چوب سخت با دوام است و احتمال پوسیدگی آن کمتر است.

شیره موجود در چوب سخت کم بوده و در برابر آتش مقاومت زیادی دارد. از چوب سخت در ایجاد کفپوش استفاده می شود و به دلیل رنگ های متنوع طبیعی و بافت زیبا، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

چوب سخت برای ساخت مبلمان بسیار مناسب است. با این حال همه انواع آن برای ایجاد مبلمان مناسب نیستند.

انواع چوب

چوب نرم

چوب نرم از درختان همیشه سبز دانه دار مانند کاج، صنوبر، سرو، ارس و چوب سرخ به وجود می آید. از آنجا که اکثر درختان همیشه سبز نسبت به درختان برگریز دارای تراکم کمتری هستند، قطع آن ها آسان تر است. آن ها همچنین بلند و مستقیم رشد می کنند و برش تخته های مستقیم چوب، راحت تر خواهد بود.

خواص چوب نرم

در چوب نرم معمولا رگ و عروق وجود ندارد بنابراین به آن چوب غیر متخلخل نیز می گویند.

کمبود عروق باعث می شود که چوب های نرم مواد مختلف همچون چسب ها را به سرعت به خود جذب کنند.

از چوب نرم معمولا در مصالح ساختمانی مانند قابهای سازه ای، روکش دیوار های خارجی و داخلی، اتصالات، پوشش کف، قاب و داربست و … استفاده می شود.

میزان شیره موجود در چوب نرم زیاد بوده و رنگ آن روشن تر است. با این وجود در برابر آتش مقاومت ضعیفی دارد.

ساختار ظریف و سبک آن باعث می شود که برای ساخت انواع مبلمان و ظروف چوبی مناسب باشد.

 

انواع چوب نرم و چوب سخت

انتخاب چوب مناسب برای ساخت مبلمان و مصنوعات چوبی

تقریبا می توان از هر نوع چوبی برای ساخت مبلمان و اکسسوری های چوبی منزل استفاده کرد. با این حال کیفیت و ارزش محصول به انواع مختلف چوب و همچنین کاربرد ها و ویژگی های آن بستگی خواهد داشت. اما بهترین چوب برای ساخت مبلمان و سایر مصنوعات چوبی کدام یک است؟

مطلب پیشنهادی:
نکات مهم هنگام خرید میز جلو مبلی

پاسخ به فاکتور های مختلفی از جمله هزینه، دوام، رنگ، فضا، طرحی که می خواهید بسازید و … بستگی دارد. همچنین تهیه چوب برای ساخت مبلمان متناسب با بودجه و نیاز، ضروری است.

انواع چوب مناسب برای ساخت مبلمان و سایر مصنوعات چوبی

کاج

کاج ارزان قیمت، سبک وزن و به راحتی قابل اجرا است. از این چوب اغلب برای ساخت قطعات مبلمان و اکسسوری های چوبی روستیک استفاده می شود. با این وجود مستعد خراش و فرو رفتگی است.

بلوط سفید

بلوط سفید زیبا، سنگین، بادوام و مناسب برای اجرا کابینت آشپزخانه است. این چوب همچنین در برابر تاب خوردگی مقاوم است.

افرا

چوب درخت افرا یکی از سخت ترین ها است که برای وسایل سنگین مانند کمد و کابینت آشپزخانه مناسب است.

گردو

چوب گردو فوق العاده زیباست و می تواند کنده کاری های بسیار پیچیده را تحمل کند. به همین دلیل است که برای ساخت انواع میز و مصنوعات چوبی به سبک عتیقه به کار گرفته می شود.

گیلاس

چوب درخت گیلاس احتمالا بهترین چوب برای ساخت لوازم داخلی مانند صندلی ها و میزهای تراشیده شده است. این چوب از دوام و مقامت بالایی در برابر پوسیدگی و سایش برخور دار است با این حال چوب گرانی است.

انواع چوب مناسب مبلمان

در متن بالا به معرفی انواع چوب و ویژگی های آن پرداختیم. همچنین انواع مختلف چوب برای ساخت مبلمان را معرفی کردیم تا بتوانید مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

مجموعه تولیدی هوگر همواره خدمت رسان شما عزیزان در طراحی و ساخت انواع ظروف چوبی، اکسسوری چوبی و روشنایی چوبی می باشد.