چوب فینگر جوینت چیست؟

چوب فینگر جوینت چیست؟

فینگر جوینت یک لایه چوبی است که از اتصال تکه کوچک چوب های طبیعی ساخته می شود. برای ساخت چوب فینگرجوینت در ابتدا تکه های بزرگ چوب به ابعاد کوچک تقسیم شده و سپس از اتصال آنها به یکدیگر چوب فینگرجوینت ساخته می شود. صفحه های فینگر جوینت مانند دیگر ورقه های فشرده یعنی نئوپان و MDF مواد شیمیانی ندارند و طبیعی هستند و بافت چوب در آن کاملا قابل مشاهده است. این ویژگی باعث شده  که علاوه بر زیبایی بیشتراستحکام و مقاومت بالاتری داشته باشد. این پانل های چوبی در صنایع مختلف و ساخت انواع ظروف چوبی به کار می روند. در ادامه این مقاله سعی داریم چوب فینگرجوینت را مفصلا مورد بررسی قرار دهیم.

چوب فینگر جوینت چیست؟

فهرست مطالب

ویژگیهای چوب فینگرجوینت

علت نام گذاری فینگرجوینت اتصال انگشتی و یا شانه مانند در تکه های استفاده شده در این پانل های چوبی می باشد.

پانل های فینگر جوینت کاملا طبیعی هستند و مانند دیگر محصولات نظیر نئوپان وMDFفشرده نیستند. فینگر جوینت ها در برابر تغییر شکل در اثر آب و هوا و فشار مقاوم هستند. برای اتصال قطعات در پانل های فینگرجوینت از چسبهای خاصی استفاده می شود که علاوه بر استحکام کافی جلوه زیبایی به چوب می بخشند.

از دیگر مزایای فینگرجوینت رنگ پذیری بالای آن است. همچنین پنل آن ها طبیعی است و خاصیت چوب های نجاری را دارد. از پنل فینگر جوینت برای ساخت انواع سازه چوبی مانند کابینت، صفحات میز، صندلی، کف پله ، دیوار پوش، صفحه کابینت و… استفاده می شود.

مزایای استفاده از فینگرجوینت

  • ساخته شده از چوب های کوچک و کم کاربرد و یا بازیافتی
  • کم ضرر بودن نسبت به ام دی اف ها چراکه از مواد شیمیایی استفاده نشده اند.
  • سازگاری با محیط زیست
  • جلوه ی خاص و طبیعی
  • مقاومت در برابر رطوبت و گرما
  • استحکام بالا
  • رنگ پذیری

معایب استفاده از فینگرجوینت

می توان گفت تنها مشکل پانل های فینگرجوینت تاب برداشتن آنها است.  البته ا فینگرجوینت های تنش یا تاب برداشته شود قابل اصلاح هستند. این مشکل نتیجه رعایت نکردن نکات استاندارد و حد مجاز از طریق سازنده ی آن قطعه است. برای حل این مشکل  می توان از روش لایه بندی استفاده کرد .

مطلب پیشنهادی:
نکات مهم در انتخاب مبلمان برای اتاق نشیمن کوچک

چوب فینگر جوینت چیست؟

مقایسه فینگرجوینت و اسلب های چوبی

اسلب یک قطعه بریده شده از درخت می باشد که بصورت یکپارچه است که می توانند به شکل های عمودی و مستطیلی یا افقی و دایره ای برش داده شوند.

اما فینگرجویت از کنارهم قرار گرفتن قطعات کوچک چوبی ساخته می شود.

اسلب ها محبوبیت بیشتری دارند ولی اگر به دنبال چوب با ویژگی های خوب و هزینه کمتر هستید فینگرجوینت ها گزینه مناسبی هستند.

اما مسئل مهم این است که چوب طبیعی همیشه در دسترس نیست و به دلیل تبخیر آب درون چوب و قرار گرفتن آن در برابر تنش ها که ایجاد ترک می کند. فینگرجوینت ها به دلیل عدم پوسیدگی و مقاومت در برابر آب و رطوبت،تحمل حرارت بالا گزینه مناسبی هستند.

تفاوت فینگر جوینت و ام دی اف

ام دی اف ها و نئوپان ها از خرده چوب ها و چوب های بازیافتی به وجود می آیند. اما پانل های فینگر جوینت از تکه های چوب طبیعی به وجود می آید. ام دی اف ها صفحات چوبی با دانسیته متوسط هستند موادی که ام دی اف از آن به وجود می آید خرده چوب هایی است که با مواد شیمیایی نظیر موم و واکس مخلوط شده و بعد ام دی اف ساخته می شود.

از مزایا ام دی اف بالا بودن مقاومت در برابر فشار های مکانیکی،مقاوم در برابر حشرات و آفات چوبی،تنوع ابعاد،قابلیت شکل پذیری ،مقاوم در برابر نور خورشید و عدم تغییر رنگ می باشد.

از مزایایی فینگر جوینت طبیعی و زیبایی چشم گیر آن،دوام و مقاومت آن در مقابل چوب های مصنوعی،ضربه پذیری بالا،بهداشتی بودن صفحات فینگرجوینت  و … می باشد.

در متن بالا به نعریف پانل های چوبی فینگر جوینت پرداخته و مزایا و معایب آنها را برشمردیم. همچنین تفاوت آنهارا با اسلب های چوبی و چوب های ام دی اف بیان کردیم.مجموعه تولیدی هوگر ارائه دهنده انواع اکسسوری چوبی اعم از آباژور چوبی و ظروف چوبی بهداشتی و قابل شست و شو می باشد.

مطلب پیشنهادی:
ایده های دکوراسیون گوتیک

افزودن دیدگاه