اسرار رفع ترک کاسه چوبی

کاسه چوبی | کد 7545D

به سختی می توان به چیزی غیر از ترک کاسه چوبی به عنوان دشمن شماره یک نجار فکر کرد. ظاهر ترک خورده کاسه چوبی می تواند باعث آزار شود.

برای جلوگیری و ترمیم ترک در کاسه های چوبی، باید بفهمیم که چه چیزی باعث ایجاد ترک می شود.

به زبان ساده، تغییر چیزی است که باعث ایجاد ترک می شود.

به طور خاص، تغییر ناهموار باعث ترک خوردن یک کاسه چوبی می شود. هر زمان که دما، رطوبت یا محتوای رطوبت داخلی تغییر کند، احتمال زیادی وجود دارد که تغییرات ساختاری داخلی در سلول‌های چوب، الیاف و دانه‌ها رخ دهد.

به عنوان خراط یا نجار ضروری است که به این شرایط توجه کنیم و توجه خود را تا حد امکان نشان دهیم. وقتی این کار را نکنیم، کاسه های زیبای ما عواقب آن را متحمل می شوند.

فهرست مطالب

پیشگیری از ترک کاسه چوبی

پیشگیری، ترک های کاسه را به حداقل می رساند. پس ما سعی می کنیم از چه چیزی جلوگیری کنیم؟ حرکت ناهموار، ناگهانی یا بیش از حد چوب اساساً چیزی است که ما سعی داریم از آن جلوگیری کنیم.

حرکت چوب از چند عامل عمده رخ می دهد: تنش داخلی، میزان رطوبت و تغییرات دما.

توجه به طول

طول کنده‌های چوب که برای کاسه‌های خالی آماده شده‌اند، تفاوت ایجاد می‌کند. حتی با اقدامات پیشگیرانه اضافی، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، در انتهای کاسه های برش ناهموار، برخی چک ها و ترک ها وجود خواهد داشت. برش کنده‌ها طولانی‌تر از حد مورد نیاز، مواد زائد اضافی را در انتهای چوب ایجاد می‌کند که می‌تواند بعداً بریده شود.

طول اضافه کردن به کنده به قطر کلی چوب بستگی دارد. به طور کلی، برای تعیین طول برش، خوب است حداقل 15سانت به قطر کنده اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر قطر کنده ای 25سانت است، طول آن را 40سانت ببرید. طول اضافی حدود 7.8سانت چوب باقی می‌گذارد که می‌تواند ترک خورده و دو طرف آن را بررسی کند.

مطلب پیشنهادی:
موارد استفاده از انواع مختلف سینی سرو

هنگامی که زمان چرخاندن چوب فرا رسید، به سادگی 3سانت یا بیشتر از یک انتها را جدا کنید. به ناحیه برش تازه در معرض دید نگاه کنید. آیا هنوز ترک وجود دارد؟ اگر چنین است، یک اینچ دیگر را کوتاه کنید و دوباره بررسی کنید. هنگامی که هیچ شکافی ظاهر نشد، همان اصلاح را در انتهای دیگر انجام دهید. اکنون یک کنده بدون ترک برای شروع چرخش دارید.

نصف کردن کنده ها

هنگام تهیه کاسه های چوبی، بسیار مهم است که کنده های چوبی کامل را در اسرع وقت به نصف تقسیم کنید. این یک مرحله مقدار زیادی فشار مماسی ناشی از حلقه های رشد داخلی و این واقعیت که اندازه آنها ناهموار است را از بین می برد.

حلقه های داخلی در مغز یک کنده چوب بسیار بیشتر از حلقه های بیرونی تحت فشار هستند. با پیر شدن کل چوب گرد، قطر بیرونی چوب سریعتر از داخل آن رطوبت را از دست می دهد و در نتیجه باعث افزایش کشش می شود.

توجه به مغز چوب

گونه‌های چوبی خاص و نحوه ایجاد و خشک شدن کاسه تعیین می‌کند که آیا مغز می‌شکند و تغییر شکل می‌دهد یا خیر.

مغزچوب معمولاً در حین خشک شدن، کشیده شده و از شکل چرخیده کاسه جدا می شود و کاسه را بیشتر بیضوی می کند تا گرد.

هر چوبی را که در دایره داخلی اطراف مغز قرار دارد جدا کنید. این فاصله ممکن است فقط یک نیم سانت در یک کنده کوچک یا چند سانت در اطراف مغز در یک کنده بزرگتر باشد.

در هر صورت، بهتر استمغز هسته را در یک یا دو کاسه قرار دهید و این کار را با انواع مختلف چوب امتحان کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

مهر و موم کردن

هنگامی که یک کنده به طول مناسب بریده شده و از وسط تقسیم شده است، این یک راه عالی برای نگهداری کنده های چوب برای مدت طولانی تر است. اما قبل از اینکه آنها در جای خود قرار گیرند، بهتر است دانه های انتهایی را ببندید.

مطلب پیشنهادی:
راهنما و نکات انتخاب آباژور

کنده را به عنوان یک بسته خطی مستقیم از نی‌های طولانی در نظر بگیرید. انتهای نی ها مطابق با دانه انتهایی چوب است. الیاف از طول در لابه لای چوب مانند نی های نوشیدنی عبور می کنند. و مانند آن نی ها، دانه انتهایی چوب دارای دهانه های کوچکی است که به رطوبت اجازه می دهد به سرعت و به راحتی به داخل و خارج شود.

بنابراین لازم است انتهای چوب ها مهر و موم شوند.

ذخیره سازی

ذخیره سازی چوب عامل مهمی در نحوه رفتار بعدی آن است. بنابراین فضای ذخیره سازی که انتخاب می کنید باید در امتداد این خطوط ادامه یابد.

ذخیره سازی چوب دشواراست، زیرا آنچه برای من مناسب است ممکن است بر اساس دما، رطوبت و آب و هوای محلی شما برای شما کارساز نباشد.

بنابراین به جای دادن یک پاسخ کلی، بیایید به آنچه لازم است فکر کنیم. اگر چوب ، خیس یا دارای هر گونه رطوبت باشد، باید به آرامی این رطوبت را از دست بدهد. یا بهتر بگوییم این رطوبت را از دست می دهد. وظیفه ما این است که این روند را کند کنیم و آن را تا حد امکان تدریجی و حتی یکنواخت کنیم.

به طور کلی، فضاهای خنک، نه بیش از حد خشک، تاریک (یا حداقل بدون نور مستقیم خورشید) روند خشک شدن را کند می کند. در حالی که می توانم چوب را در امتداد دیوار در انباری بسیار باز در خارج از جایی که در یک منطقه مرطوب زندگی می کنم، روی هم بچسبانم، این تمرین باعث ایجاد کاسه های تیکه دار ​​می شود. در آنجا، ممکن است لازم باشد یک فضای مرطوب برای ذخیره چوب، مانند یک زیرزمین خنک، وجود داشته باشد.

اصول اولیه را به خاطر بسپارید: بدون نور مستقیم خورشید، بدون تغییر شدید دما یا رطوبت و اجتناب از حرکت بیش از حد هوا.

مطلب پیشنهادی:
بازسازی سینی چوبی

از گرما اجتناب کنید

هنگامی که یک کاسه به طور یکنواخت چرخانده شد، زمان سنباده زدن است. توجه داشته باشید که سنباده زدن با سرعت بسیار زیاد می تواند باعث ایجاد گرما شود. اگر ماشین تراش یا سنباده برقی یا هر دو خیلی سریع بچرخند، اصطکاک و گرمای اضافی تولید می کنند. هنگامی که سطح کاسه چوبی گرم می شود، رطوبت سریعتر از دست می رود، که می تواند باعث ایجاد ترک شود.

ترک‌خوردگی ناشی از حرارت به‌ویژه در قالب‌ها و کاسه‌های دیواره نازک صادق است. سرعت ماشین تراش و سنباده برقی را کم کنید و فقط برای مدت زمان کوتاهی در یک منطقه خاص کار کنید تا تجمع گرما را کاهش دهید.

یک رویکرد حتی بهتر، این است که کاسه چوبی نهایی را با دست سنباده بزنید.

در متن بالا چند نکته ساده را بیان کردیم که با رعایت آنها میتوانید از ترک کاسه های چوبی خود جلوگیری کنید. مجموعه تولیدی هوگر ارائه دهنده انواع اکسسوری چوبی اعم از شمعدان و ظروف چوبی بهداشتی و قابل شست و شو می باشد.

افزودن دیدگاه