انتخاب چوب مناسب برای تخته کار

انتخاب چوب مناسب برای تخته کار

تخته برش یکی از اجزای کلیدی آشپزخانه است.همه تخته های برش یکسان ساخته نمی شوند و نوع چوب تفاوت زیادی ایجاد می کند. برای انتخاب چوب مناسب برای تخته برش چندین نوع چوب سخت مناسب وجود دارد. همچنین چندین نوع چوب وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید.

بدون تخته کار چوبی در آشپزخانه هیچ چیز به خوبی بریده نمی شود.

اگر در حال حاضر تخته کار چوبی ندارید یا اگر تخته برش پلاستیکی دارید یا خدای ناکرده شیشه دارید؛ وقت آن است که آن را ارتقا دهید.  تخته های چوبی بسیار برتر هستند. در ادامه این مقاله با بررسی موارد مختلف انواع چوب مناسب برای تخته کار را معرفی می کنیم.

فهرست مطالب

موارد مهم در انتخاب چوب مناسب برای تخته کار

انواع بسیاری از چوب در جهان وجود دارد.  برخی از آنها انتخاب عالی برای برش هستند، در حالی که برخی دیگر ایده آل نیستند.  انتخاب چوب مناسب به چند دلیل مهم است، از جمله تیز نگه داشتن چاقوها، بهینه سازی توانایی برش و حفظ بهداشت آشپزخانه.

 چوب سخت در مقابل چوب نرم

یک تخته برش خوب چاقوهای شما را کدر نمی کند.

هنگام انتخاب تخته برش چوبی، به دنبال چوب سخت باشید.  چوب سخت به چند دلیل نسبت به چوب نرم برتری دارد:

  • چوب سخت بادوام تر است و به این راحتی خراشیده نمی شود.
  • تخته های چوب سخت چاقوهای شما را چندان کدر نمی کنند.
  • استفاده از چاقوی سرآشپز بر روی تخته سخت آسان تر است.

برخی از گونه های چوب بسیار سخت هستند.  به عنوان مثال، گردوی برزیلی، چوبی فوق‌العاده سخت است، اما استفاده از آن برای تخته برش گران است و استفاده از چوبی که خیلی سفت است، در واقع می‌تواند چاقوهای شما را کدر کند.

بهداشت غذایی

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام چوب را در آشپزخانه خود می خواهید، باید در نظر بگیرید که چه نوع غذایی را روی تخته خردکن خود تهیه می کنید.  انواع خاصی از چوب ها متخلخل تر از سایرین هستند و این می تواند تأثیر زیادی بر بهداشت آشپزخانه داشته باشد.  سه نوع چوب سخت وجود دارد: حلقوی متخلخل، نیمه متخلخل و متخلخل.  در اصطلاح عامیانه، آنها را می توان به سادگی به عنوان دانه باز (حلقه متخلخل) یا دانه بسته نامید.

مطلب پیشنهادی:
ایده های خاص میز چوبی در دکوراسیون مدرن

چوب های حلقه ای متخلخل منافذ بزرگ تری نسبت به چوب های متخلخل دارند.  منافذ بزرگتر اجازه می دهد تا رطوبت به داخل چوب نفوذ کند.  این بدان معناست که وقتی از چوب حلقه‌ای متخلخل در آشپزخانه استفاده می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند از رطوبتی که از مواد غذایی مانند گوشت خام باقی می‌ماند، در تخته شما رشد کنند.  در درازمدت، این می‌تواند در بدترین حالت منجر به آلودگی مواد غذایی یا در بهترین حالت به تخته‌ای شود که باید زودتر تعویض شود.

بنیاد ملی بهداشت (NSF) دریافت که 18 درصد از تخته‌های برشی که نمونه‌برداری کرده‌اند، حاوی باکتری‌های مضری هستند.  این قطعاً چیزی است که می خواهید در آشپزخانه خود از آن اجتناب کنید.  تخته برش باید به درستی ضد عفونی و مراقبت شود تا از آلودگی جلوگیری شود.  خوشبختانه با انتخاب نوع چوب مناسب می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد.

علاوه بر خطر باکتریایی بالقوه، این را نیز در نظر بگیرید که برخی از انواع چوب سمی هستند.  اگر تخته برش خود را از یک تولید کننده معتبر خریداری می کنید، نباید نگران کننده باشد.

انتخاب چوب مناسب برای تخته کار

انواع چوب مناسب برای تخته کار

چوب خود را بر اساس غذایی که در آشپزخانه خود تهیه می کنید انتخاب کنید.

انواع زیادی از چوب وجود دارد، اما تعدادی از آنها به عنوان انتخاب های برتر برای تخته های برش چوب برجسته هستند.

 افرا

به طور خاص، افرا محبوب ترین انتخاب برای تخته های برش است.  افرا چوبی سخت و دانه بسته است.

این بدان معنی است که بادوام است، قادر به مقاومت در برابر باکتری ها است و دارای میزان سختی مناسب است.  چوب افرا سبک و رنگ نسبتاً خنثی دارد، بنابراین با بسیاری از طرح های رنگی آشپزخانه هماهنگی خوبی دارد.

به خاطر داشته باشید که افرا قرمز سمی است.

 چوب خاکستر سفید

خاکستر سفید یکی دیگر از انتخاب های عالی است.  اگرچه خاکستر متخلخل است، اما خاکستر آنقدر سخت است که در برابر استفاده روزمره در آشپزخانه مقاومت کند.

 اقاقیا

اقاقیا در تخته های برش به اندازه افرا یا گردو رایج نیست.  با این حال، گونه‌های این چوب سخت با رشد سریع، تخته‌های بسیار بادوام و همه‌کاره را می‌سازند  و قیمت کمتری دارند.

مطلب پیشنهادی:
سبک های محبوب در طراحی داخلی منزل

 گیلاس

به عنوان یکی دیگر از چوب های سخت و دانه بسته، گیلاس بهترین انتخاب برای تخته برش است.  رنگ متوسط ​​تا تیره آن می تواند زیبایی بی انتها را به آشپزخانه شما بیافزاید.  مراقبت از گیلاس نیز آسان است و چاقوها را کدر نمی کند.  این یک چوب با ماندگاری طولانی است که اگر به درستی درمان شود، می تواند سال ها دوام بیاورد.

 گردو

به طور مشابه، گردو یکی دیگر از چوب های سخت است که یک انتخاب عالی در آشپزخانه است.  رنگ تیره آن یکی از جذابیت های اصلی آن است، و اگرچه نرم تر از افرا است، اما همچنان در طول زمان به خوبی حفظ می شود.  گردو در دسته سختی “درست” قرار می گیرد که برای نگهداری تخته و چاقو عالی است.

 ساج

ساج مدتهاست که به دلیل دوام و سهولت نگهداری مورد توجه بوده است.  چوب ساج که یک چوب منحصربه‌فرد است، پس از فرآوری، روغن‌های طبیعی را حفظ می‌کند.

نکته ای که با چوب ساج همراه است پایداری آن است.

 بامبو

اگرچه بامبو از نظر فنی یک علف است و نه یک چوب، اما به طور موثری به همان روش عمل می کند.  بسیار سخت است و آب کمتری را نسبت به بسیاری از انواع چوب جذب می کند و نگهداری آن را آسان می کند.  علاوه بر این، از آنجا که به سرعت رشد می کند، تولید آن پایدار است.

 اسپند

اسپند در واقع سخت تر از افرا است، به این معنی که نسبت به افرا در برابر آسیب مقاوم تر است.  با این حال، اسپند بین دانه های بسته و دانه باز قرار می گیرد، به این معنی که بیشتر در معرض تراوش آب است و برای جلوگیری از رشد باکتری ها باید به طور کامل تمیز شود.

 راش

راش یک انتخاب همه جانبه خوب برای تخته و شبیه به افرا است که متخلخل، سخت و نسبتاً مقاوم است.  علاوه بر این، قیمت آن نسبت به برخی از انواع دیگر کمتر است.

مطلب پیشنهادی:
انتخاب اندازه مناسب بشقاب ها

انتخاب چوب مناسب برای تخته کار

 چوب هایی که در ساخت تخته کار بتید از آنها اجتناب کنید

همانطور که انواع خاصی از چوب وجود دارد که برای تخته های برش به خوبی کار می کند، انواع خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید.

 بلوط

مطمئناً، بلوط یک درخت سخت است، اما منافذ بزرگی دارد که خطر رشد باکتری‌ها را بیشتر از آنچه می‌خواهید در آشپزخانه شما ایجاد می‌کند.  اگر از قبل تخته برش بلوط دارید، در نظر بگیرید که باید آن را به طور منظم ضد عفونی کنید تا از احتمال آلوده شدن غذای خود جلوگیری کنید.

 چوب های نرم مانند سرو یا کاج

از آنجایی که اینها چوب های نرم هستند، تخته های ساخته شده با آنها بسیار بیشتر از تخته های چوب سخت در معرض آسیب هستند.  این می‌تواند منجر به خطر بیشتر کدر شدن چاقوهای شما شود: تخته‌های آسیب‌دیده یا ضربه‌خورده باعث می‌شود چاقو تیزی خود را سریع‌تر از تخته سالم از دست بدهد.

 ملاحظات دیگر

تخته برش محکم هر کار برشی را آسان‌تر می‌کند.

علاوه بر نوع چوب مورد استفاده در ساخت تخته برش چوبی، سبک ساخت و نگهداری مورد نیاز نیز می تواند به همان اندازه مهم باشد.

 نگهداری

هر تخته برشی در نهایت به نگهداری نیاز دارد تا در بهترین شکل خود بماند.  برخی از چوب ها، مانند بامبو و ساج، نسبت به سایرین به نگهداری بسیار کمتری نیاز دارند.  با این حال، به طور کلی، ایده خوبی است که تخته خود را چند بار در سال به روغن معدنی آغشته کنید.  این به جلوگیری از تاب برداشتن رطوبت از چوب کمک می کند.

انتخاب چوب مناسب برای تخته کار

در متن بالا انواع چوب های مناسب و نا مناسب برای ساخته تخته کار چوبی یا تخته برش را بررسی کردیم. تخته برش می تواند چیزی بیش از یک ابزار باشد: می تواند یکی از ستاره های آشپزخانه شما باشد.  یک تخته برش عالی پخت و پز را بسیار راحت تر و لذت بخش تر می کند.

مجموعه تولیدی هوگر خدمت رسان شما عزیزان در زمینه ساخت انواع ظروف چوبی  و اکسسوری چوبی با طرح دلخواه می باشد.

افزودن دیدگاه